Annons:
Etikettlänkar-hemsidor
Läst 7363 ggr
Farwuq
7/18/11, 5:18 PM

Varför är ingen här?

Varför är ingen här, vart hän har alla tagit vägen?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ofelia
8/8/11, 10:56 AM
#1

Lite svårt att hitta hit, (jag gjorde just det och då har jag varit på iFokus länge) och ingen har ännu slagit mynt av detta med syra-basbalans.

Själv har jag precis börjat intressera mig för detta då jag efter mycket lång tid på lchf har fått problem med mina leder. Det verkar som att jag endast ätit syrabildande mat under många år och kommer att testa att ändra kosten under några månader för att se om det hjälper.

Farwuq
8/8/11, 11:53 AM
#2

Hej Ofelia, jag har suttit här som en självutnämnd vakt länge nu, kul att se dig. Jag vet inget i sak men det finns andra som vet mycket mer än mig.

En som sysslat mycket med detta heter Kurt Sandvik

http://kurtph.se/

http://www.phbalans.com/

Svårt att hitta hit? Tja…
Sajten är nog dold för de flesta, endast de ihärdigaste sökarna hittar hit.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

piri-piri
8/10/11, 1:28 PM
#3

Jag är också intresserad av det här med syra-basbalansen så det är synd att det händer så lite på denna sida. De flesta vet nog inte vad det handlar om och då missar de att titta in här.

Har själv läst en hel del om syra-basbalansen och har hyfsad koll på vad som är basiskt och tvärtom.

Kollar ibland med PH-stickor, ibland flera ggr per dag då det det förändras under dagen.

Farwuq
8/10/11, 8:18 PM
#4

Ja, det är bra att sajten finns, vi somvill kan söka kunskap här. Vad som är synd är att ingen i sak kunnig kommer och skriver. Det hade räkt med en lite artikel i månaden.

Rynkar på näsan

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ofelia
8/29/11, 10:03 AM
#5

Jag tror det behöver komma någon ny "guru" för att folk ska få upp ögona för detta. Just nu är det tyvärr dött. Skulle verkligen önska lite forskning på detta. Undras hur det är utomlands? Man kanske skulle leta efter utländska siter? Vad tusan heter syra-bas balans på engelska?

piri-piri
8/29/11, 11:59 AM
#6

acid-base balance, kanske?

Annons:
avatar86
10/12/11, 11:19 PM
#7

UNDERBART! Kära vänner det här var ju en allderles Ypperlig idé att starta ett pH-Forum! Guld! (varför tänkte inte jag på det :S)

Här kommer jag nog hänga mycket, om jag får vara med och leka :D

Love! //Micke

Farwuq
10/13/11, 6:33 AM
#8

Jo detta är intressant, men väldigt få kommer hit, jag själv är här i allmänhet högst en gång per månad.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

avatar86
10/13/11, 10:33 AM
#9

Misströsta inte!

Personer som är intresserade av hälsa kommer någon gång vilja komma till grunden och då står vi här Glad och inväntar alla deras erfarenheter och frågor med öppna sinnen och hjärtan.

Snart… In time… Insha' Allah… Oskyldig Patience my young Padawan. Soon we shall rule this web like power thirsty Tyrants craving total domination over All! WAHAAHAAHAHAA!

oj…. öhhh Foten i munnen ehrrm *psst* "säg inget till mamma bara för då åker jag på stryk" :S

Hehe! :)

Zeverin
12/4/11, 2:06 PM
#10

Det var mitt första besök här. Ska återkomma.

Farwuq
12/4/11, 5:19 PM
#11

Du är hjärtligt välkommen.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zeverin
12/5/11, 12:04 AM
#12

#2 om http://kurtph.se/ + ph balansen med samma snubbe var intressant. Jag tror jag är lite på rätt väg där. Jag äter en slanggurka nästan varje dag. Sedan bryr jag mig inte så mycket om smaker längre. Man behöver näring i första hand. Ett problem är att vi smaksätter för bra och tappar där kontrollen och överäter. En dryck jag börjat experimentera med har spenat och grönkål som bas. Man blandar den till en gröt som rinner precis så bra att man dricka den. Sedan blandar jag i nässelpulver,nyponpulver,spirulina+chlorella alger. Det kryddas med gurkmeja och torkad mald ingerfära. Den här bryggden blandas i 50cl petflaska med stor öppning av den typ som MER förpackar sinna drycker i.Man skakar flaskan med denna näringslösning och sveper den fort.Den är inte tillredd (uppvärmd)på något vis utan spenat/grönkålen plockas upp som pellets ur fryspåsen och får tina över natten. Därav blir smaken ingen höjdare men jag har olivoljeflaskan i beredskap och eftersköljer med den. Tar sedan och äter 2-3 kokta ägg. Jag gör den här proceduren mellan 05:00-06:00 på morgonen innan jag sticker till jobbet. Det som har fungerat mycket bra med den mycket koncentrerade frukostlösningen är att jag aldrig är hungrig före 13:00 om dagarna och inte ens då efterfrågar några större portioner. Det skulle vara kul om någon/några med lite intresse för kost langar in beskrivningar på hur dom blandar och vad det innehåller. Kul å höra lite om andras måbra ideer som kan funka.

Farwuq
12/5/11, 6:46 AM
#13

Mycket intressant, kolla även gärna detta:
http://tedxtalks.ted.com/video/TEDxIowaCity-Dr-Terry-Wahls-Min

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Zeverin
12/6/11, 2:35 AM
#14

TEDx länken med Terry Wahls var intressant. Bilderna på allt gott grönt gör att man inte behöver vara så bra på engelska för att hänga med.

Farwuq
12/6/11, 6:30 AM
#15

Det finns mycket att hämta där ute på nätet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mitralis
12/18/11, 5:47 PM
#16

Ni är välkomna att skriva om detta på Kost om ni vill Glad



Farwuq
12/18/11, 5:54 PM
#17

Hej Mitralis.

Jag för min del brukar titta in på kost ibland, men oftast tiger jag stilla och bara granskar.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mitralis
12/18/11, 5:56 PM
#18

#17 Nämen! Förvånad Prata på bara, roligare så Glad



Zeverin
12/18/11, 8:04 PM
#19

Jag deltar på Kost oxå. Allt matnyttigt av intresse.

Farwuq
12/18/11, 8:07 PM
#20

Nu blev jag hungrig…

Tungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Zeverin
12/19/11, 8:43 PM
#21

Jag misstänker att kroppens ph värde ännu inte har blivit någon allmän sak som träning+vitaminer+dieter med mera osv. Jag hör inget i mediebruset eller i några vardags samtal om detta intressanta ämne. Är den här sidan kanske lite tidigt ute. En kommande fråga för allmänheten?

Farwuq
12/20/11, 6:46 AM
#22

Det kommer nog ska du se.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hewea
12/30/11, 9:45 AM
#23

En orsak till att det inte blir en allmän sak, en trend, tror jag är att det inte finns några stora ekonomiska vinster i att producera kost som är bra för PH-balansen. Jag frågar mig vem som vinner på t ex LCHF! Jo, de som producerar animaliska proteiner och fetter, dvs stora vinstdrivande företag. Och olika dieter tas också fram av stora företag med vinstsyfte. Att sälja in Raaw food genererar inte lika stora vinster ännu, det är för enkelt och självklart, att äta 80 % basisk mat är lika med att äta mycket grönsaker vilket ännu ger lägre vinster. Sedan har vi läkemedelsbolagen som vill sälja piller o kosttillskott för att vi ska må bra och därför driver den linjen. De har ingen nytta av att vi lägger om kosten och förbättrar vår hälsa på sä sätt, för då slutar vi köpa piller och kosttillskott!

Det är mina reflektioner över varför det är så tyst runt PH-balans!

Farwuq
12/30/11, 10:29 AM
#24

Kloka ord.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zeverin
12/31/11, 2:03 AM
#25

Priset på slang gurka var idag 15kr för 2st. Läkemedelsindustrin kan inte fylla dessa med lika mycket penicilin som en dyrare köttbitt. Undrar om jag inte ska göra det till 2012 års ambition. 2 gurkor om dagen.

Farwuq
12/31/11, 6:38 AM
#26

"Läkemedelsindustrin kan inte fylla dessa med lika mycket penicilin som en dyrare köttbitt."

Vänta du bara.

_Flört
_

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zeverin
12/31/11, 7:21 PM
#27

#26. Vad ska vi då leva av? Energierna från yttre kosmosGlad. Jag försöker att hoppas på att grönfodret ska vara mindre giftigt än animalisk föda. Jag har hört att gurka och endiver ska vara mycket basiska. Jag testa och äta en del sådant nu när julen är förbi och man slipper sociala matvanor.

Annons:
Farwuq
12/31/11, 7:24 PM
#28

De besprutar grönsakerna och behandlar t.ex. frukt med vax för att de ska se finare ut.

Rynkar på näsan

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zeverin
1/1/12, 12:54 AM
#29

#28. Det har nog alla klart för sig att det är gifter i frukt och grönsaker. Vi kan i denna tid inte ens andas utan att få i oss gifter. Det somär grönsakernas fördel är att man kan tvätta dom utvändigt och torka dom nogrant med en frotte`handuk efteråt. En fördel till med grösaker att de ligger i botten på närigskedjan. Sedan kommer vegetarianerna (typ kor) och äter massor av grönt och ökar sinn gifthalt för att i sinn tur bli uppätna av till exempel oss människor som höjer dosen gifter i oss lite till. Välkända fakta idag. Jag låter gurkorna bada en stund för att sedan gnugga dom noga med handduk efteråt. Vad gurkorna har inne i sina celler kan man göra lika lite åt som vad man måste dra ner i lungorna för att få syre.

Farwuq
1/1/12, 6:16 AM
#30

Det låter betryggande.

Flört

Det bästa är att odla det gröna själv på en jordplätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zeverin
1/1/12, 8:43 PM
#31

Eller plocka nyttigt ogräs som har högre näringsvärde än det vi odlar. Kolla efter Dan Urbom eller en sida som heter råfrisk. Det vi odlar är inte pjåkigt men vi använder det för att vi är gottegrisar som har svårt att välja nyttigt före gott.

Farwuq
1/2/12, 6:51 AM
#32

Jo, mycket av ogräsen är mat, t.ex. nässlor och kirskål.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
3/26/12, 10:51 PM
#33

He,he…ja och…nu är wingen här, iblann alla nällor å kålhuven..Tungan uteSkrattandeFlört..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
3/27/12, 7:01 AM
#34

Välkommen till oss Wingen.

Tungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Moonwing
3/28/12, 12:01 AM
#35

Tackar, tackar, Drakis!!!!!!!!!!!!!!!Skrattande

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
3/28/12, 6:47 AM
#36

Vi kan väl försöka hålla sajten vid liv ett tag till.
Hoppas det kommer någon som kan detta om ph-balans, en som kan föra in lite liv här inne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
3/28/12, 6:47 PM
#37

Kan ju försöka tipsa "nissen", som tipsade mig om ämnet..mejlar honom ikväll..Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
3/28/12, 7:25 PM
#38

OK

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: