Annons:
Etikettbasisk-kost
Läst 6182 ggr
Ove-D
4/7/13, 3:10 PM

Proteinrikt OCH basiskt och basbildande?

Någonstans har jag läst att vissa proteinrika saker ska vara gasnak okej. Stämmer det med dessa?

vassleproteinpulver

förlorade ägg

keso

kycklingbröst

Annons:
Ove-D
10/22/13, 8:05 PM
#1

Ingen som vet?

Farwuq
10/22/13, 8:18 PM
#2

Tyvärr inte, jag har inte en aning i sak.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Olaf]
10/23/13, 4:34 PM
#3

Jag tror att proteinrikt och basiskt borde vara rått kött. Råa ägg. Är inte säker. Äter du tartar eller råbiff med äggula och du får i dig enzymer och andra viktiga ämnen som är så vitalt viktigt för hälsan och kroppen. Det finns de som menar att dom blivit helt friska av att börja äta allt rått. Själv äter jag gärna råbiff och rå äggula, sushi no problem, har gillat det sen barnsben. (Sushi kom in i mitt liv lite senare förstås.) Däremot är jag tveksam till att det du föreslår skulle vara basiskt, däremot kanske mindre syrabildande än stekt rött kött. Pallar du råa ägg och tränar så är det något du med fördel kan äta. Gärna ekologiska. Kanske kan du köra dem i någon shake?

Farwuq
10/23/13, 5:17 PM
#4

Råa ägg uppvispade i apelsinjuice har jag testat flera gånger, det slinker ner.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ove-D
10/23/13, 8:39 PM
#5

Men apelsinjuice är väl surt? Är det inte bättre med citron eller grape?

[Olaf]
10/24/13, 9:15 AM
#6

Jo det är nog surt allt. Men gott onekligen. Men man kan väl göra en shake på färska saker? Avokado eller banan frukt av något slag eller allra bäst - bär. Borde gå att finna lite recept på nätet.

Annons:
Ove-D
10/24/13, 9:28 AM
#7

Jag har letat efter just saker som varit proteinrika MEN basiska och de flesta proteinrika försurar kroppen…

Farwuq
10/24/13, 10:26 AM
#8

Menar ni att syra/basbalansen är olika för olika citrusfrukter?

🤔

Har ni någon tabell liggandes någonstans?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Olaf]
10/24/13, 10:41 AM
#9

Ja det är nog så. Citron är basiskt och kan användas med fördel för att alkalisera kroppen. Men om man äter en färsk apelsin så är det säkert ok. Men köpta juicer är syrabildande vad jag förstått. Fast du kanske färskpressar din apelsinjuice? Det kanske är helt ok. Själv är jag dock numera lite försiktig med frukt från affärn eftersom de brukar vara så besprutade. Vindruvor, apelsiner bananer jösses vad mycket skit dom sprutar på dem. Försöker köpa ekologiskt och äta äpplen från träden på hösten. Hemkört e bäst. Men det är klart apelsiner är så gott och jag är ingen benhård "ekologist" jämt.

[Olaf]
10/24/13, 10:48 AM
#10

Här är en lista jag hittade. Där ser man ingen större skillnad på apelsin och citron. Men citron verkar ändå vara det bästa när det handlar om att bli mer basisk. http://friskochkry.blogspot.se/2012/04/basande-kost.html

Farwuq
10/24/13, 10:59 AM
#11

#9

Hemodlade äpplen är bäst.

#10

Jag tackar för tabellen. Jag ska försöka pressa lite citronsaft och blanda med ett ägg.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Olaf]
10/24/13, 11:18 AM
#12

Hemodlade äpplen rules! Jo ett till supertips apropå äpplen. Ekologisk äppelsidervinäger, rå, grumlig är super till att hjälpa upp basen och innehåller viktiga ämnen som inte filtrerarts och pastöriserats. Man borde kunna sno ihop en fin dressing med rå äggula, havssalt och äppelcidervinäger. Protein och basiskt på en gång. Ett till förslag Aioli med ett gäng gulor, citron, massor med vitlök bra olivolja…sen kan man avnjuta färska grönsaker, morötter…..bästa dipspsåsen.

Magi-cat
10/24/13, 2:34 PM
#13

Köpta juicer är kass!

men som sagts ovan, citrusfrukter är basbildande i kroppen, även om smaken är sur!

Vindruvor har vi helt slutat köpa, pga att de är så besprutade, vanliga bananer likaså, men det finns ekologiska.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: