Annons:
Etikettbasisk-kost
Läst 3522 ggr
[Olaf]
10/30/13, 10:50 AM

RAW FOOD

Startar en tråd för de som är intresserade av raw food. Rå mat alltså på ren svenska. Jag har läst om folk som botat allvarliga sjukdomar som cancer med att äta rått. Och det handlar faktiskt även om rått kött och opastöriserad mjölk. När man hettar upp kött och mjölk så dödar man viktiga näringsämnen och enzymer som är bra för kroppen. Har sett att när man undersökte råttor som föddes upp på pastöriserade mjölk och opastöriserad mjölk så blev de som drack opastöriserad mjölk större kraftigare friskare. De som fått pastöriseras tappade hår och fick brister. Det här tycker jag är mycket intressant men nöjer mig med att skriva kort här nu bara.

Annons:
[Olaf]
10/30/13, 11:01 AM
#1

Fann lite text om fördelarna med rått kött. Jag har själv ätit en hel del rått i mitt liv. Tunnskuret vilt, renkött, råbiff etc och aldrig mått dåligt av det. Så nu när jag börjat läsa om fördelarna och om kulturer som ätit rått i århundraden utan att ha problem så har jag börjat fundera mer på det här… "No Heterocyclic Amines Cooking meat releases heterocyclic amines, or HCAs. These are chemical compounds that form when you cook meat directly over an open flame or in extreme heat, such as during smoking or grilling. According to the National Cancer Institute, HCAs cause cancer in animals, although no studies exist on whether the effect is the same in humans. Raw meats contain no HCAs so any potential cancer risk is gone. Digestibility Cooked meat is harder to digest than raw meat, according to a 2006 report in the “Molecular Nutrition & Food Research” journal. This is due in part to salt, oil and other items added to the meat during the cooking process. In the study, cooked meat lost 6 percent of its amino acid content after cooking. The hotter the cooking process, the harder the meat is to digest. Better Meat Most people who advocate raw meat eating also suggest eating grass-fed, organic meats. This is to avoid possible contamination with E. coli and other dangerous bacteria but also to get more vitamins and nutrients. Commercially grown cattle receive antibiotics and other chemicals you don’t want to eat, especially if you’re consuming the meat raw. Enzymes Cooking destroys some of the healthy enzymes present in food. Some of these enzymes are essential for biochemical reactions in the body. When you cook meat, you’re killing these enzymes, so the food is not as healthy and “alive” as it was before. According to a 2005 article in “The Independent,” these enzymes are a good source of energy for your body. As you cook the meat, you lose them." Read more: http://www.livestrong.com/article/528098-the-health-benefits-of-eating-raw-meat-for-humans/#ixzz2jCJoH75X

Farwuq
10/30/13, 1:55 PM
#2

Intressant.

👍

Råbiff - Biff tatar - har jag ätit några gånger.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/31/13, 6:58 PM
#3

Det finns en massa enzymer och livsviktiga ämnen som går bort vid tillagning, men rått kött, där är gränsen nådd för min del. 🤫

Opastöriserad mjölk är ju något helt annat än den industriprocessade, men det ska ju bli omöjligt att köpa sådan nu enligt ett förslag. (Hittills har man kunnat köpa direkt från bonden.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
10/31/13, 7:48 PM
#4

Ja där går nog gränsen för många🥶

Men katter brukar ju äta rått kött😃.

I gamla jägarkulturer brukar man käka upp levern direkt. det ansågs/anses vara den bästa biten. Och levern lär visst vara så fullpackad med nyttigheter…bland annat b12. ouppvärmd blir alltså levern rena bomben av näring…lättupptagligt för kroppen.

Men jag har själv lite svårt för tanken att äta rå lever…ännu. Det måste vara av gräsätande frigående djur i såna fall. Vi får se jag ska tänka på saken.🎧

Magi-cat
10/31/13, 8:07 PM
#5

Näe nu börjar det bli lite för detaljerat….🤫…*svimmar*….den här katten äter inte ens tillagat kött…🤢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
10/31/13, 8:58 PM
#6

Va är du vegetarian? Hahaha ja då förstår jag. Raw food vegan style passar nog dig bättre.

Annons:
Magi-cat
10/31/13, 9:10 PM
#7

Grönt är skönt. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
11/1/13, 7:06 AM
#8

😃

Ni är obetalbara.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: