Hälsovinster

Jag blev sur

2017-02-08 16:49 #0 av: Grodan

I november (2016) sa min mage hejdå. Den hade klagat innan, men jag lyssnade inte. Tills den helt enkelt bara sa upp sig. Tarmarna vred sig, och magsäcken spottade upp allt. Jag blev helt ställd. Vad tusan skulle jag äta?

Jag sökte ingen hjälp, utan provade själv och såg fort ett mönster. Jag kunde inte äta proteiner. Inte ägg, inte soja, inte fisk, inte ost... inte lagad mat... Jag hankade mig fram på bär, frukt och grönt.

När jag slutade mitt dåvarande jobb fick jag en bok av chefens fru - en bok hon trodde skulle passa mig. Och det gjorde den.

"Juice-Apoteket" av Kara M.L. Rosen. Det var när jag läste den som polletten trilla ner. Jag var försurad.

Jag tog till mig massa info om vilka grönsaker, frukter och bär som är bra vid stress och binjureutmattning samt vid försuring osv. Och började göra mixer, alltså istället för juice mixa grönsaker mm i mixer och äta det. Jag har ingen juicepress och är emot att slänga mat så jag tog till mig informationen som boken går ut på: att kroppen inte kan hantera och ta upp näringen ur råa HELA grönsaker utan de måste hackas sönder för att kroppen ska kunna ta upp näringen.

Den första månaden var jag helt orkeslös och åt bara min grönsaks- och fruktmix samt bär-, frö- och nötmix. Det tog inte lång tid innan min mage var snäll och medgörlig igen. 

Nu, ytterligare ca en månad senare, är jag pigg. Men jag har gjort snedsteg. Jag har försökt äta "mat"... dvs lagad mat, proteiner... Jag har även försökt dricka kaffe och äta godis. Det går inte. Min mage klarar det inte. Jag vet nu inte riktigt hur jag ska klara av ett liv utan kokt ägg, potatisgratäng med lax, qourngratäng med grönsaker mm... 

För jag har förstått att just LAGAD mat funkar inte. Så hur får jag i mig det jag behöver RAW? Kan man äta rå äggula? Kan man ha i det i grönsaksmixen? 

Mitt RAW grönsaksmixrecept har varit 

• ca 2 dl spenat 
  • ca 2 dl grönkål
  • ½ gurka
  • ½ citron
  • 3 selleristjälkar
  • 3 sparris
  • 1/4 broccoli
  • 1 avocado
  • 1 äpple (fortf faktiskt sådana riktigt goda plockade i höstas ute)
  • 1 päron
  • 1 kiwi
  • 1 msk kallpressad rapsolja
  • 1 kryddmått havssalt
  • 1 tsk ingefära
  • 1 tsk persilja
  • + eller - något (idag t ex melon, sojabönor, ärtor, majs - tyvärr något förvällda men detta för att få i mig protein - men även pumpafrö, morot, paprika, sockerärtor, ruccola mm...)

Utöver ovanstående äter jag en RAW bär-, frö och nötblandning: körsbär, hallon, blåbär, granatäpple, banan, mandel, pumpafrö (mkt rikt på protein), sesamfrö med skal, mm

Samt dricker varmt vatten med citron. Övrig tid dricker jag örtte.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2017-02-10 07:34 #1 av: Farwuq

Rå äggula har jag förtärt måna gånger som ung. Då, blandade jag den med apelsinjuice. Tummen upp

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-02-10 22:54 #2 av: Grodan

#1 ok, men jag får så ont i magen av ägg... jag vågar inte testa innan jag vet säkert... får ingen rätsida med att googla info, det står så mkt motsägande saker om äggula (i a f på svenska) 

Anmäl
2017-05-24 11:58 #3 av: Grodan

Nu ytterligare ett par månader senare har jag inte råd med min gröna mix längre. Jag startar dagen med en pressad ½ citron i hett vatten och jag längtar varje morgon efter den nu. 

Proteiner, lagad mat och kaffe klarar min kropp nu. Jag är frisk. Skrattar

Anmäl
2017-05-24 15:03 #4 av: Farwuq

Tummen upp

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.