Annons:
Etikettbasisk-kost
Läst 7230 ggr
Kaninisen
2010-04-11 21:31

Smoothie - för surt?

Hade förra sommaren problem med att jag var försurad i kroppen och mådde ständigt illa. Nu är det bätttre men jag har fortfarande problem med att börja dagen med juice eller äpple.

Min fråga är, om man göra en smoothie på tranbärsdryck, avokado, hallon och blåbär - blir det för surt som start på morgonen? Vet att frukt och bär baserar men vad jag fått höra är det för vissa svårt att äta det på morgonen, men vet inte om jag misstolkat det där lite.

Okej, för att bara ställa frågan: är det för surt att äta bär på morgonen?

Annons:
piri-piri
2010-04-13 15:03
#1

Min frukost består oftast av en bärsmoothie. Brukar ha jordgubbar, blåbär, hallon eller björnbär, havremjölk, linfrön, linfröolja och spirulinapulver. Mår jätte bra av den och håller mig mätt länge.

Dora
2010-04-19 01:28
#2

Bär är alltid bättre än frukt, eftersom de innehåller mindre socker.

För att du ska bli mätt längre, tycker jag att du ska mixa sönder mandel eller sesamfrö till mjöl. Sedan fyller du på mixern med vatten och lägger i dina bär, tex blåbär.

Brukar göra smothie på kokosmjölk. Då brukar jag lägga i avocado, citron/lime.

Kaninisen
2010-04-19 18:38
#3

#2 Får testa att göra det! Hur får man frön till mjöl då?

solqvinna
2010-04-30 03:11
#4

mandlar eller sesamfrön finns på de flesta örtabodar eller hälsokost. De blir som mjöl när du mixar dem ihop med det andra. Jag brukar köra en riktig vitaminkick genom att mixa havremjölk, nyponfröpulver, alfa alfa, blåbär, nässelpulver och ibland en bit ananas till morgonkickare.

Dora
2010-05-06 00:13
#5

#3 Du måste ha en mixer. Den ska vara torr, då får man mjöl.

solqvinna
2010-05-10 00:55
#6

Dora menar du att det skulle vara bättre att mixa det till mjöl innan man blandar i det andra? Vad är det för vinst i så fall?

Jag kör ihop allt på en gång eftersom den mängd sesamfrö eller mandlar jag har i mest blir som en klump i knivarna på mixern om jag inte tar med av vätskan i början.

Annons:
Dora
2010-05-10 01:50
#7

Det går göra på båda sett, bara man ser till att inte tar för mycket vätska från början.

Annars brukar jag göra mjöl av olika frön, sädeslag, som tex bovete så jag kan använda den som alternativ mjöl.

Upp till toppen
Annons: